Walizka kabinowa powinna być solidna, lekka, a przy tym funkcjonalna i komfortowa w użytkowaniu. Jak dokonać wyboru tej odpowiedniej, by najlepiej spełniała swoje zadania podczas najbliższych podróży?
Jakie wymiary powinna mieć walizka kabinowa?
Kabinówka, czy inaczej walizka pokładowa, to niewielki bagaż, który linie lotnicze pozwalają zabrać ze sobą do samolotu. Najważniejszą kwestią, którą koniecznie trzeba sprawdzić przed wylotem, są wymagania danych linii lotniczych co do dopuszczalnych wymiarów walizki. Każdy przewoźnik ma tu swoje indywidualne kryteria, dlatego może się zdarzyć, że walizka kabinowa, z którą już latałeś, nie wejdzie do przymiaru na kolejnym lotnisku. Obostrzenia obejmują zarówno wysokość, szerokość, głębokość bagażu, jak i jego wagę. Ta ostatnia waha się zwykle w granicach 7-10 kg. Obowiązujące wymiary wynikają z tego, jak duża jest przestrzeń na walizki w górnych schowkach w samolocie lub pod siedzeniami.
Przykładowo, dla poszczególnych linii akceptowalne wymiary kabinówek wynoszą obecnie:
- Ryanailr – 55x40x20 cm i do 10 kg,
- LOT – 55x40x23 cm (łączna suma wymiarów do 118 cm) i do 8 kg w klasie ekonomicznej,
- Wizzair – 55x40x23 cm i do 10 kg,
- Airfrance – 55x25x35 cm i do 12 kg.
Jakie tworzywo na walizkę kabinową będzie najlepsze?
Kabinówki, podobnie jak i większe walizki lecące w ramach bagażu rejestrowanego, możemy podzielić na te miękkie i twarde. Pierwsze z nich wykonuje się przeważnie z poliestru lub nylonu, z kolei drugie z poliwęglanu lub polipropylenu. Oto jak określone tworzywo wpływa na funkcjonalność danej walizki:
- Walizka miękka – jest bardzo lekka, a jej elastyczne ścianki dostosowują się do zawartości. Kabinówka z materiału często wyposażona jest w dodatkowe kieszenie, które ułatwiają organizację bagażu.
- Walizka twarda – skuteczniej chroni swoją zawartość przed uszkodzeniami, a także zalaniem. Sztywną powierzchnię łatwo jest utrzymać w czystości.
Przed zakupem walizki należy ustalić przede wszystkim jej zastosowanie i warunki, w jakich będzie podróżowała. Jeżeli planujesz nadawać ją do luku bagażowego w samolocie lub autobusie oraz wiesz, że będzie mocno eksploatowana, bo często i dużo latasz, wybierz twardą walizkę. Miękka to lepsze rozwiązanie w przypadku osób, które szukają jak najlżejszego bagażu z dodatkowymi przegródkami np. na dokumenty. Idealnie, jeśli nawet miękka walizka będzie miała zabezpieczone narożniki oraz solidną konstrukcję.
Rączka, kółka i inne detale, które mogą mieć znaczenie przy zakupie walizki
Aby walizka była poręczna oraz zapewniała maximum wygody podczas użytkowania, warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Jednym z nich są kółka. Ułatwiają przemieszczanie się z walizką, bez konieczności jej noszenia. Istotna jest ich wytrzymałość, bo będą dźwigać ciężar ok. 10 kg, czasem jeździć po nierównych chodnikach, zjeżdżać z krawężników i obijać się o inne bagaże w luku.
Rączka walizki powinna mieć ergonomiczny kształt i dobrze układać się w dłoni, a przycisk, który odblokowuje zmianę jej pozycji, musi chodzić lekko, by umożliwić Ci regulację jedną ręką.
Tym, co jeszcze może Cię zainteresować, jest system zabezpieczeń np. zamek szyfrowy lub możliwość założenia na suwaku kłódki.
Wybierając walizkę, sprawdź, jak wygląda jej wnętrze. Dodatkowe kieszonki, przegródki sprawią, że dużo łatwiej będzie Ci się spakować, a potem odnaleźć to, czego potrzebujesz.